Purentaongelmien fysioterapia

Purentaelimistön anatomia

Purentaelimistö koostuu leukanivelistä, leukaluista, hampaistosta, puremalihaksista sekä huulten, kielen ja poskien muodostamasta kompleksista. Purentaelimistön toimintahäiriö (temporomandibular disorder, TMD) on yhteisnimitys tämän alueen toimintahäiriöille ja kiputiloille.

Leukanivel- ja purenta-alueen yleisimmät ongelmat

Yleisimpiä oireita ovat leukanivelen äänet, kipu, suun rajoittunut avautuminen ja alaleuan liikehäiriöt, päänsärky, kasvo- tai korvakipu, niska-hartiaseudun ongelmat tai huimaus. Joskus voi esiintyä myös leukanivelen lukkiutumista. Väsymys on myös yleinen oire, koska hampaiden yhteenpureminen öisin aiheuttaa unihäiriöitä ja oireet usein ovatkin pahimmillaan heti herättyä. Ongelmat purennassa kulkevat hyvin usein käsikädessä yläniskan ongelmien kanssa.

Fysioterapia ja purentaongelmat

Fysio Centerissä purentaan perehtynyt fysioterapeutti arvioi ja tutkii purentaongelmat ja niiden yhteyden asiakkaan oireistoon. Fysioterapian keinoilla voidaan helpottaa leukanivelalueen kiputiloja ja purentaan liittyviä toimintahäiriöitä. Tavoitteena on kipujen lievittyminen, purentalihaksiston rentouttaminen, sekä purennan tasapainottaminen ja kuormituksen keventäminen.

Fysioterapia voi sisältää pehmytkudoskäsittelyitä, leukanivelen ja yläniskan mobilisointia nivelten liikeratojen normalisoimiseksi, kotiharjoitusohjelman sekä tarvittaessa kipuhoitoja  tai lämpöhoitoja. Yhteistyö hammaslääkärin kanssa on erityisen tärkeää ja purentakiskojen hakittaan tulisikin yhdistää aina myös fysioterapia parhaan mahdollisen tuloksen saavuttamiseksi.