Naprapatia

Naprapaatin suorittaman hoidon lähtökohtana on tarkka potilaan sairaushistorian selvittäminen ja kliininen alkututkimus, jonka avulla selvitetään oireiden alkuperä ja tehdään henkilökohtainen hoitosuunnitelma. Oireiden alkuperä selvitetään arvioimalla nivelten liikkuvuutta ja pehmytkudosten tilaa. Tutkimisessa käytetään erilaisia ortopedisiä, neurologisia (hermoja testaavat) ja vaskulaarisia (verenkiertoa testaavat) testejä.

Hoitomenetelmät

Naprapaatti käyttää passiivisina hoitomenetelminä mm. nivelten käsittelytekniikoita; manipulaatio- mobilisaatio- ja pehmytkudostekniikoita sekä aktiivisina menetelminä mm. terapeuttista harjoittelua ja ergonomista neuvontaa. Lisäksi apuna voidaan käyttää erilaisia pehmytosiin kohdistuvia hoitotekniikoita sekä fysikaalisia menetelmiä, kuten elektroterapiaa. Hoitoon liitetään myös potilaskohtaisesti suunniteltua lääkinnällistä harjoitusterapiaa eli lihasvoimaa, -kestävyyttä, koordinaatiota ja nivelten liikkuvuutta normalisoivia harjoitteita.

Lääkinnällisellä harjoitusterapialla ja ergonomisella terveysneuvonnalla ja -ohjauksella pyritään palauttamaan, parantamaan ja lisäämään potilaan työ- ja toimintakykyä, ennaltaehkäisemään tuki- ja liikuntaelimistön sairauksia ja – toimintahäiriöitä sekä ylläpitämään pidempiaikaisia hoitotuloksia.

Hoitokohteet

Milloin kannattaa hakeutua hoitoon koulutetulle naprapaatille:

• Alaselän ja lannerangan ongelmat
  • Välilevyperäiset ongelmat, lannerangan toimintahäiriöt, SI- nivelen toimintahäiriöt
  • Alaraajan ongelmat
  • Lonkan, polven ja nilkan toimintahäiriöt
  • Rintarangan ja lapojen alueen ongelmat
  • Rintarangan- ja kylkiluiden nivelten toimintahäiriöt, lapaluun alueen kiputilat
  • Yläraajan ja olkapään alueen ongelmat ja toimintahäiriöt
  • Olkanivelen toimintahäiriöt, kyynärpään ja ranteen alueen kiputilat
  • Kaularangan ja niskan ongelmat
  • Kaularangan toimintahäiriöt, niskaperäiset kiputilat, huimaus ja päänsärky