Alaraajaongelmien tutkimus, hoito ja yksilöllliset tukipohjalliset

Jalkojen virheasennot ovat yleisiä ja niistä kärsii jopa 45-50 % suomalaisista.

Liikkumiseen tarvitsemme jalkojamme, otamme päivittäin tuhansia askeleita. Kivut, rasitukset ja vammat alaraajoissa rajoittavat normaalia liikkumistamme paikasta toiseen ja siten vaikeuttavat selviytymistä jokapäiväisissä askareissamme. Ongelmat jaloissa heijastuvat edelleen ylempiin kehonosiin ja  päinvastoin, esimerkiksi selkäoireisina kuormitamme kipua välttääksemme alaraajoja virheellisesti.

Tapamme liikkua johtuu monista opituista ja perityistä tekijöistä. Työ ja harrastukset, toisaalta sairaudet ja loukkaantumiset vaikuttavat siihen, miten käytämme alaraajojamme ja voivat ajan myötä ohjata myös virheasentoihin. Kovat ja tasaiset liikkumisalustat sekä jalkinevalinnat passivoivat jalkaterämme lihaksia, joiden tehtävä on tukea kaaria ja pitää jalka oikeassa asennossa. Virheellinen kuormitus nivelissä voi aiheuttaa nivelpintojen kulumista, tulehdusta ja kipua. Tavallisimpia jalan virheasennon aikaansaamia ongelmia ovat vaivasenluut,  kantakalvon ja akillesjänteen tulehdukset, penikkatauti sekä rasitusvammat polven ja lonkan alueella.

Ota ensiaskel lähemmäksi hyvää oloa ja valitse asiantuntija tukemaan jalkojesi hyvinvointia!
Jalan ongelmiin erikoistunut fysioterapeuttimme suorittaa alaraaja-analyysin, jolla testataan jalkaterän, nilkan, polven ja lonkan liikeradat. Samalla tarkistetaan nivelsiteiden tuki- ja lihasvoima sekä alaraajojen ja selän yhteistoiminta. Tehdyn analyysin perusteella fysioterapeutti saa tarpeelliset tiedot alaraajojen ongelmista ja voi tarvittaessa muotoilla asiakkaalle mahdollisimman yksilölliset pohjalliset. Pohjalliset korjaavat ja parantavat lihasten toimintakykyä. Fysio Centerissä pohjalliset valmistetaan Footbalance Medical -konseptilla.

Yksilölliset Footbalance-tukipohjalliset

Footbalance on yksilöllinen pohjallinen, joka muotoillaan jalka-analyysin perusteella niin, että se tukee täydellisesti juuri sinun jalkasi kaaria. Footbalance-pohjalliset pitävät jalkasi neutraalissa asennossa, mikä ehkäisee ylipronaatiota, lievittää liiallisen supinaation haittavaikutuksia ja parantaa jalan yleistä toimivuutta. Säännöllisesti käytettynä yksilölliset pohjalliset korjaavat koko kehosi linjausta ja ryhtiä ja sitä kautta vähentävät rasitusvammojen syntyä.

Footbalance-pohjalliset antavat juuri sellaista tukea mitä jalkasi tarvitsevat, ja ne räätälöivät jalkineesi juuri sinulle sopiviksi ja mukaviksi pitää.

Hoito-ohjelma saattaa sisältää myös manuaalista käsittelyä, erilaisia kivunhoitoja sekä yksilöllisen kuntoutus- ja seurantaohjelman. Kun alaraajatutkimukseen tullaan lääkärin lähetteellä, kuuluvat tutkimukset ja hoito Kelan korvauksen piiriin.